Column

Tuesday, October 6, 2015

Diet dan Senaman: Gerenti Fit & Firm!

Mesti ramai yang nak turunkan berat badan kan?  SA pun sama tapi more to nak fit & firm je.  Janji badan sihat, berat lebih sikit pun takpe. Asalkan bila berjalan tak termengah-mengah dan bila balik kerja boleh terus urus anak dan masak-memasak.  Korang dah baca jenis-jenis senaman kat entri sebelum ni?  Semua senaman ada fungsi tersendiri. Kali ni SA nak share serba sedikit pasal otot di badan kita dan senaman yang sesuai kita buat untuk lebih efektif.  Lepas buat exercise ni,  dalam 30 hari, korang akan dapat body yang fit & firm!

Otot Manusia
Kredit: Cik Google


Otot dada (Pectorals)-otot ini terletak di bawah lapisan breast kita.
Senaman yang sesuai: Wall push ups, Push up (Original & Modified)

Otot bahu (Deltoids)-otot yang banyak kita gunakan ketika angkat barang/bebanan.
Senaman yang sesuai: Shoulder press, Front raise

Otot lengan atas depan (Biceps) - SA cepat lenguh part ni kalau selalu angkat barang berat.
Senaman yang sesuai: Biceps curl

Otot bawah lengan (Triceps) - Ha, yang ni part SA paling menyampah tengok.  Ada 'buaian'.  Hehe... Lendut je siap boleh goyang2 lak tu.  Lemak terlebih. Nak firmkan (pejalkan) bahagian ni, korang boleh buat triceps dip on chair.

Otot leher ke bahu (Trapezius) - Ni otot yang ahli bina badan selalu jaga.  Hok yang berketul atas bahu tu. Kalau untuk kaum Hawa, tak payah beriya nak exercise part ni, nanti
Senaman yang sesuai: Y-T-I Raises

Circuit Training
Kredit: Cik Google

Otot perut (Abdominals) - perut ni la bahagian utama yang semua orang target nak slimkan termasuk SA. Hehe... Part ni jugak yang abang2 sado suka nak exercise...almaklumlah nak six packs katanya...
Senaman yang sesuai:  Crunches, Leg raises, Plank, Heel touch

Otot punggung (Gluteus Maximus) - Korang kalau rasa nak ber'punggung' macam JLo, part ni la kena titik beratkan.  Banyakkan exercise kat sini.
Senaman yang sesuai:  Squat, step back lunges, single leg raises, jump squat(yang ni kalau lutut tak kuat, jangan buat ye...pilih senaman yang lain), single leg bridge

Otot peha depan (Quadriceps) - Korang boleh buat sumo squats untuk pejalkan otot peha ni.  Korang juga boleh buat senaman yang sama untuk otot punggung.

Otot peha belakang (Hamstrings) - Untuk part ni korang boleh buat jump lunges atau buat je senaman sama macam punggung, dan untuk quadriceps tu.  Sekaligus korang akan dapat punggung dan peha yang cantik.  Tak ada dah lemak berlebihan bergayut celah peha korang tu. Hehe...  Kalah JLo ko!


Otot betis depan (calves) dan Otot betis belakang (soleus) -  Senaman terbaik untuk kedua2 bahagian ni adalah naik turun tangga



Nota kaki sHiLaZiZi: Semua senaman ni tak perlukan alat yang khusus.  Buat depan tv je pun boleh sambil golek dengan anak-anak :)

No comments: