Column

Tuesday, December 13, 2011

| Kalori oh Kalori | Doktor kata AKU SIHAT!!!!

Seronok jugak pergi taklimat pemakanan sihat ni. Aku pergi ni atas kapasiti wakil ofis je.  Tapi alhamdulillah sangat berguna untuk aku. 
 
Memacam aku belajar time taklimat tu especially bab makanan dan kesihatan la.  Banyak input pasal kalori dan pemakanan yang bagus untuk aku dan orang-orang sekeliling aku.  Aku ni bukan amik berat sangat bab-bab kalori ni.  Yang tau nya, main balun je semua makanan.  For sure, aku memang kurang makan/minum yang manis-manis, air berkarbonat, cekedis...memang tersangatlah kurang. 
 
Time taklimat ni adalah booth check kesihatan yang aku rasa lebih 90% peserta memang pergi buat checkup termasuklah aku.  Hasilnya?  Doktor Faizul tu cakap aku sihat dan body dah cukup solid..Wah!! Yeke solid? Abis spare tyre kat depan ni pekebendenya??  Doc cakap tu small matter..Kena buat sit up secara berkala.  Maknanya secara tetap, 3 kali seminggu pada time yang sama dalam masa 3bulan.  Tengoklah hasilnya nanti..Hmm..
 
BMI aku pun ngam-ngam soi je...cantik lah!! Boleh teruskan dengan amalan gaya hidup aku yang sekarang ni.  Even sometimes gaya hidup tu kurang sihat..(makan tak bersukat..) Bagi aku boleh dikatakan seimbang la sebab ada masa aku exercise, main sukan, makan dan tidur pun cukup. So, tak de masalah la kan.  Seronoknya bila doktor cakap aku sihat!!!  Lagi yang buat aku happy bila check darah, pointer darah aku naik dari 70 ke 94! Walaupun belum cecah normal pointer, 110 tapi tetap berbangga sebab darah aku dah hampir normal.  Gejala low blood pressure ni akan berakhir!! Yahhoooo!!!
 
Bandingkan kalori...
 
Ni baru sikit je gambo yang aku letak. Sebenarnya banyak lagi.  Memang kalau tengok kat kalori tu, terus jadi takut nak makan.  hehe.. Lagi best bila ada segmen amali.  Yelah kan, sendiri potong, sendiri timbang, sendiri sukat, so, sendiri tau la berapa kalori yang boleh diambil.  Tu yang jadi masterchef kejap tu.  Kita memotong, kengkawan tengok.  Perasan!!
 
 
timbang kalori....
 
 

No comments: