Column

Thursday, March 15, 2012

Banjir Lumpur Melanda!!! Aku Trauma!!

Punyalah lama aku tak update blog ni..bukan pe, mood belum mari! Cerita banyak tapi....M.A.L.A.S. Banyak tragedi dan sejarah hidup yang aku tempuh sepanjang awal suku tahun ni. Salah satu, yang terbaru, BANJIR!!  Selalunya aku yang tolong mangsa banjir (almaklumlah suka sangat jadi sukarelawan) Kali ni, rumah aku pulak yang kena air bah!
 
Kesahnya 7 Mac 2012 yang lepas, aku tengah best tidur, tetiba mak aku yang baru balik dari majlis baca Yassin buat kecoh kat rumah kata rumah kawan dia dah naik air had lutut.  Aku tengah mamai time tu, blur je...leh baring-baring lagi. Sampailah mak ajak abah pergi kebun tengok ayam-ayam abah, time tu baru aku tersedar dari mamai...aku pun nak ikut sekali. Kat luar rumah dah kecoh orang pasal rumah naik air. BANJIR!!! Baru je nak masuk dalam kebun, lebih kurang pukul 10 lebih (malam) nampak air sungai tu laju je menghala ke arah kami...Memang terus lari balik rumah. Sampai kat rumah, kelam-kabut kemas apa yang patut. Sampai tak tau apa nak buat lagi. Yang paling aku salute, abah aku yang macam langsung tak panik. Relax je mengemas. Mak aku dah bising-bising dah...Biasalah perempuan kan...memang sentiasa menghangatkan keadaan...hehehe...(Ntah2 nanti aku dah tua pun jadi macam mak jugak)
 
Tak larat nak cerita, biarlah gambar yang cerita segalanya...
 
Air datang sepantas kilat...dalam sekelip mata air dah sampai paras lutut.
 
 
Rumah aku...sedih weii...
 
 
 
Atas stage ni ada lebih kurang 300-400 orang
Dalam Dewan pun air masuk paras lutut!!
 
Semua penduduk diarahkan ke Dewan Orang Ramai Taman Sri Nanding. Aku & family pun tak terkecuali. 
 
Masa tinggalkan rumah memang dah redha je...Lepas setengah jam tu, aku jalan slow-slow harung air berkeladak tu, nak tengok rumah kononnya...tu dia, semua yang ada depan rumah dah hanyut dek air..kosong!
 
 
 
4x4 pun tenggelam wei...bos adik aku bagi pinjam...
ha, kau sekali tenggelam sama...sedih je dia..ye la kan kereta orang...tetiba kena musibah...
 
 
Part kereta aku la paling aku sedih sekali...kereta untuk cari rezeki tu...rosak habis...tak boleh nak start engine pulak tu. Sedih sangat. Mesti pakai duit banyak. Dah la time banjir ni, baru je lepas sebulan aku tunang. Haruslah duit belum sempat nak kumpul lagi.  Memang nazak kalau nak cekau duit bebanyak time ni...
 
Selepas banjir surut...
 
keadaan dalam kereta aku...menangis wei tengok...
gambo enjin dengan bonet dah tak daya nak amik. Sedih sangat...
Semua tukar warna...Coklat Lumpur!! Bau? Toksah citer la...
 
Dalam bilik air
 
Dalam bilik aku...sampai terkopak kabinet bawah tu....lajunya air
 
Ni sebahagian ruang tamu....habis semua cd-cd, perabut dll...
 
Bukit perabot terpakai untuk depan umah...
model: adik aku..kekeke...
 
Cukuplah aku tunjuk serba sedikit pasal banjir yang melanda...pendek kata, memang aku trauma bila hujan mula turun...dulu aku kemalangan pun tak ada rasa trauma macam ni.
 
Apa pun aku terima dugaan Allah ini seadanya. Terima kasih untuk semua yang membantu termasuk MPKJ, masyarakat setempat dan ECONSAVE yang hantar bantuan terus ke rumah.  Sampai ke hari ini, kami anak-beranak asyik beli makanan kat kedai je. Habis duit wei...
 

4 comments:

Zaid said...

teruk juga.. samalah kita kan... bersabar la ye..

SHILAZIZI said...

hmm..memang nasib kita serupa but life must goes on =)

tqvm abg zaid datang jenguk blog tak seberapa ni...lain kali datanglah lagi >_< hehehe

kimmie said...

semoga tabah menghadapi dugaan ini. Bila dah dilanda banjir, macam 2 barang rosak.

SHILAZIZI said...

Kimmie: InsyaAllah masih tabah...redha dengan dugaan Allah