Column

Monday, November 14, 2011

SPM?? Oh my...

SPM?? Hari ni paper Bahasa Melayu ar..  Harus jawab betul-betul sebab kalau tak lulus, tak dapat sijil.  Maknanya sama macam tak amik SPM ler. Huh, penat-penat belajar berbelas-belas tahun, alih-alih gagal BM.  Terus tak ada bukti aku pernah sekolah.
 
syhhhh :-$ don't tell anyone shh!
 
Tu situasi aku 9 tahun lepas.  Sekarang dah boleh tarik nafas lega. Dah kerja pun.  Alhamdulillah rezeki.  Ni aku nak share sikit experience SPM aku tahun 2002 dulu.  Time tu 1st paper Add Maths.  Time tu la paper gila baben, time tu pulak aku kena 'sesungut' (period pain).  Menangis-nangis time jawab paper tu.  Sekali pengawas exam lalu kat aku, sambil tengok slip exam, dia ngomel kat aku,'Tau paper tu susah tapi jangan sampai airmata tu rosakkan kertas jawapan ek'. Nasib baik aku tengah struggle melawan kesakitan dalam perut ni.  Kalau idak, memang nak je aku cakap balik kat cikgu tu, 'saya bukan nangis sebab soalan susah tapi sebab senggugut la'.  Agak-agak apa perasaan dia time tu kan..hmm...
 
 
Lagi satu pengalaman aku jawab paper akhir, Prinsip Akaun.  Aku dicabar kengkawan suruh pakai tudung labuh ala-ala ustazah.  Aku pun pakai la. Tu dia! Sampai tutup tangan terus.  Labuh tak?? Labuh tak??  Dah boleh buat telekung weih..Serupa budak sekolah agama pulak.  Aku relax je langkah pergi dewan exam.  Aku tengok member yang cabar aku tu dok terjengah-jengah depan dewan exam.  Aku tunduk je buat tak tau.  Letak beg, amik stationery, terus masuk dewan sambil baca doa.  Aku dengarlah kawan-kawan aku tertanya-tanya, 'Shila mana weih? Tak nampak pun dia turun dari asrama?  Ntah-ntah dia tak mo pakai tudung labuh tu.'  Aku sengih je.  Gila hape!! Mak aku penat-penat jahitkan tudung labuh tu untuk aku, diorang kata aku tak nak pakai!! Huh, no way man!!  
 
Lepas letak stationery atas meja, aku keluar balik, terus jerit kat diorang.  Diorang tengok aku macam tak percaya.  Aku pun senyum je.  Ye lah kan aku pakai tudung ustazah, haruslah bersopan-santun kan.  Sesuai dengan penampilan katakan.  Lepas diorang tersedar diri, baru memasing gelak tak berhenti.  'Ko ni kan, memang tak boleh dicabar la.  Confirm ko buat!!'  Ha, kan aku dah kata, ni Shila la, pantang dicabar!  Hehe....
 
Abis je paper, terus balik asrama. 
 
YahHoooOOO!!!
 
Aktiviti apa lepas tu?? Conteng sarung bantal buat kenangan!!  Semua orang turunkan amanat dan sign bagai PM kat sarung bantal asrama tu.  Bukan kat atas bantal ek, sebab nanti kena ganti dengan bantal baru pulak. Tak pepasal je.  Memang best ar. Kenangan yang tak akan dilupakan sampai akhir hayat aku.  Yang paling best bila aku still keep in touch dengan kengkawan asrama aku tu sampai sekarang even ada yang dah beranak-pinak.  Seronok seyyy....
 
 
~SPM 2012~
 
Dikesempatan ini, aku nak ucapkan Selamat Maju Jaya kepada semua adik-adik yang mula hadapi exam SPM hari ini.  Buat betul-betul sebab ini penentu masa depan adik-adik semua.
 
 
 


No comments: