Column

Friday, February 25, 2011

DAH PUAS HATI??>>Entri Lepas Geram

Kita sebagai warga Malaysia ni memang sangat berbudi bahasa.  Ada jugak la yang kureng berbudi bahasa tu tapi golongan minoriti.  Selebihnya memang sangat-sangat berbudi bahasa dan prihatin.  *Tetiba kan?? Ada kaitan dengan tajuk entri ker???*  Opkos ada la...ni namanya mukadimah...hehe...senyum sinis dulu ye.

Kes 1: Aku dah rasa...
Lepas exam (tak kisah la UPSR ke, PMR ke, SPM ke, final uni ke, exam perkhidmatan-untuk gomen staf)

Result dapat berapa?Dapat sekolah mana?Dapat sambung ke mana?Dapat uni mana?
(Kalau ok-depa senyum mcm tak puas hati, awat? Anak hangpa dapat cangkoi ja ka?)
(Kalau ko-depa senyum juga tapi senyum mengejek. Dalam hati, hmm aku dah agak dah anak si polan ni memang tak pandai macam anak aku)

Kes 2: Aku pun dah rasa...
Lepas habis further study (dah graduate-tak kira la sijil ke diploma ke ijazah ke master ke phd)

Dah dapat kerja?Berapa gaji sebulan?
(Kalau ok-depa cakap Alhamdulillah, baguih la tu. Boleh tolong orang tua nanti. Kami boleh tumpang sama<tumpang senang>)
(Kalau k.o: kerja jual burger tepi jalan, jaga kedai buku, kerja restoran - depa cakap Alhamdulillah, tak kisah la kan kerja apa pun janji halal tapi dalam hati, memang la ko dapat kerja macam tu je sebab ko tu memilih!!)

Kes 3: Bab ni lagilah...
Dah kerja (tak kiralah baru kerja atau dah lama, sama je aku rasa)

Baru kerja:  Dah kerja ni, lepas ni boleh la beli kereta pulak. Takde la susah-susah nak naik turun bas hari-hari lagi.  Boleh belikan mak ayah rumah.  Untung diorang ada anak macam kamu
Kerja dah lama: Lama dah kerja, takde calon lagi ker??(Ingat calon pilihanraya ke? Main petik jer...) Cepat-cepatlah cari kalau takde lagi, kalau dah ada jangan tunggu lama-lama, bila lagi?

Kes 4: Aku tak ada pengalaman lagi bab ni
Dah kahwin (tak kiralah baru ke lama)

Bila la mak ko nak bercucu ni ye? atau dah ada isi ke? atau dah berapa bulan perut tu?(sambil memuncungkan mulut ke arah perut yang buncit-belum tentu ada hamba Allah lagi dalam tu, entah-entah memang bunc semulajadi macam aku ni...kekeke....)

Kes 5: Ni pun belum lagi
Dah ada anak (tak kira banyak atau sikit atau belum ada rezeki lagi)

Berapa orang dah anak ko? Tak ada plan nak tambah lagi ke? (Macam dia pulak jadi mak bidannya kan...hurmmm)
Tak ada anak lagi? Siapa yang mandul ni? Lama dah kan korang kahwin? (Memang nak kena cili orang yang bertanya ni...)

Kes 6: Ni pun sama, belum rasa lagi
Dah tua

Besar dah anak-anak ko Jah (bukan nama sebenar).  Bila nak kahwin si Angah tu? si Along tak bunting lagi ke? Alang dapat sambung belajar kat mana? Achik periksa hari tu dapat berapa?

Kes 7: Ada ke kes ni???
Sebelum kembali ke rahmatullah

Mak Aji, bila agaknya nak mati? Lot kubur dah booking? Batu nisan dengan keranda dah tempah? Amal buat bekalan dah cukup? Tak nak tambah lagi ke? Dah taubat?


Korang perasan tak benda ni semua berlaku pada kita.  Kiranya dah jadi kitaran hidup kita la. Seronok ke korang tanya benda-benda sensitif (sebahagian kes kat atas nun...) kat orang lain sampai orang tu rasa segan dan malu nak berhadapan dengan korang mahupun orang lain.

Kes ke-7 aku tak pasti tapi kes ke-8 ada aku rasa (bab tanya harta arwah, banyak ke sikit ke bagi kat sapa).  Kita ni asyik dok sibuk dengan hal orang lain.  Cuba sesekali tu tengok kat diri kita sendiri.  Dah sempurna ke? Sampai kita nak kata orang lain tu tak sempurna...Puas ke hati korang kalau dapat buat orang yang korang tanya tu sakit hati, merana?

Bila kes-kes ni jadi kat aku, lagi-lagi kes 3, isyy...cukup menyampah. Orang yang kena kes 5 lagi kesian. Ni ibarat penderaan mental dan penyeksaan jiwa untuk diorang tau!!..Kesian kat diorang...

Cuba korang bagi contoh lagi warga Malaysia prihatin dan berbudi bahasa tapi tak kena pada tempatnya...


Post a Comment